måndag 16 april 2012

Varför en sådan Sagan om ringen "nörd"?

Ja folk har verkligen funderat, tänkt och frågat mig om varför är jag en sådan ”sagan om ringen nörd” Jo nu ska jag förklara och berätta min ”lilla” historia bakom dessa mästerverk.
Första gången jag någonsin hörde om sagan om ringen var när mina syskon pratade om den, ( något år innan den kom ut på bio) och då var jag ca 10-11 år. Var huvudtaget inte intresserad på något sätt. Sedan var det December 2001, vi hade firat Jul hemma men skulle fara ner till min mormor och morfar några dagar efter och mina kusiner var där kom jag ihåg, så for vi på bio i Gävle, jag hade ingen aning om vad det handlade om men tänkte mest att det skulle bli kul. Så satt jag där, tolv år gammal och tyckte fortfarande det var så häftigt med bio. Allt var så stort och jag så liten. Men i alla fall, när prologen började, närberättar rösten sätts igång Galadriel ( Cate blanchett) jag ryser i hela kroppen så inser jag på en gång det här är något speciellt, det är inte en vanlig film, det här kommer vara något unikt. Och under hela föreställningen blir jag så djupt berörd jag inte kan förklara med ord. Det var så starkt! Just med musiken, landskapen, naturen, och alla dialoger emellan. Detta skådespeleri var unikt, det var ingen vanlig film det var som en genuin kärlek emellan, jag kände det, och just kampen mellan det onda och det goda. Det påverkade mig så starkt. Men en sak ska jag säga er, orscherna när de kom upp, fy vad illa jag mådde, vad hemska jag tyckte de var! Det var fruktansvärt, ( jag blundade och skrek..)
Sedan för att citera min lärare (som är en filmnörd utan dess like, så läs hans blogg vett ja- femhundrafilmtips.blogg.se) och som jag skrev förut så var det sådan enormt genuin kärlek emellan skådespelarna, mellan regissören och skådespelarna. Och såklart den bästa trailern EVER! Det var otroligt! Och tänk detta var första filmen (jag hade ens inte läst böckerna) . Efter denna föreställning så blev det att jag såg den två gången till på bio. Och blev lika berörd varje gång, och jag blev en nörd utan dess lika ( det var ju ett stort plus att de va snygga skådespelare;) jag köpte allt med sagan om ringen, alla affischer som fanns, alla tidningar som skrevs om de, läste på internet, hela mitt rum var fullt med sagan om ringen affischer, planscher, tidningsutklipp. m.m .
När tvån kom, var jag tretton, gick i åttan. Såg den tre gånger på bio.
Trean- (2003)- såg den fyra gånger på bio. De var otrolig känsla. Men fy vad jag grät när jag insåg att de var slut, att det inte skulle komma en fortsättning. ( då visste jag heller inte att extended version skulle komma, och som tur gjorde det ju det. ( som tur har jag en mamma som också är en liten nörd som köpte de på en gång de kom ut)
Just glömde ju säga att innan trean kom så hade jag läst böckerna, och där med var jag otroligt berörd.
Vet egentligen inte vad jag ska säga, för det finns alldels för mycket att säga om dessa mästerverk, om musiken, om böckerna, om skådespelarna, regissören ja allt.
Men kan säga så här, aldrig har jag blivit så berörd någon gång utav en film. Aldrig har Gud kommit mig så nära som när jag har sett dessa filmer. Aldrig har jag varit med om filmer jag kan se om och om och om och om igen utan att ledsna. ALDRIG! ( jag ser filmerna MINST fyra gånger / år) tänk då att varje film är ca 3.5/ 4 h ( extended såklart) plus att det gått 9 år sen sista filmen kom. Att det aldrig släppt, att jag varit lika nörd i alla år. ( jag är en sån person som är en periodare, att jag har mina faser så går det över men detta kommer nog aldrig gå över;)
Yes, nu vet ni lite bakgrunden till varför jag är en sådan Sagan om ringen ”nörd” . Hoppas ni fått lite svar i alla fall.
Det bästa är ju att The Hobbit del 1 kommer nu i höst, jag och Hanna ska te London och se den på premiären, ( jag kommer klä ut mig till en liten hobbit;) det kommer bli så coolt!
Så nu räknar jag i stort sätt ner dagarna tills detta nya mästerverk kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar